7.4.33

2.-3.11.2024
FTVS Univerzity Karlovy, José Martího 269/31, Praha 6
Cena: 6 000 kč

Spoušťové body (trigger points) jsou drobné uzlíky ve svalech způsobující bolest, omezení pohybu nebo např. parestezie často na místech zdánlivě nesouvisejících s jejich lokalizací. Spoušťové body jsou nejčastěji se vyskytující funkční poruchou pohybového aparátu. Znalosti jejich vlastností a možností účinné terapie uplatní profese, které v tomto odvětví působí, tzn. fyzioterapeuti, lékaři. Spoušťové body vznikají v predisponovaných místech kosterních svalů a způsobují přenesenou bolest a ostatní příznaky. Pro jejich terapii je tedy zásadní identifikovat konkrétní spoušťové body způsobující pociťované obtíže, tyto body ošetřit, zaučit pacienta v jejich autoterapii a upravit aktivity, které vedly k jejich vzniku a udržování.

• Kde hledat příčinu bolesti?
  • Jak efektivně léčit přenesenou bolest?
  • Jak rozlišit aktivní a latentní spoušťové body?
  • Intenzivní 2denní teoreticko-praktický kurz.
  • Kurz je určen pro fyzioterapeuty, lékaře, ergoterapeuty, maséry a studenty těchto oborů.
  • Diferenciální diagnostika s využitím klinických testů.

Intenzivní dvoudenní klinický kurz je zaměřen na manuální ošetření myofasciálních spoušťových bodů doplněné o prvky postizometrické relaxace (PIR) a antigravitační relaxace (AGR). Předností tohoto kurzu je propojení teoretických vědomostí s praktickou části. Tomu napomáhají profesionálně připravená skripta a názorná ukázka všech technik spojená s výukou palpační anatomie.

I. den:

• teoretická fakta (historie, prevalence, charakteristika TrPs);
  • diagnostika TrPs, možnosti terapie TrPs;
  • bolesti hlavy, krku, hrudníku;
  • bolesti ramene, paže, lokte a předloktí;
  • bolesti zápěstí, ruky a prstů.

II. den:

• bolesti beder, křížové oblasti, hýždí, kostrče a břicha;
  • bolesti kyčle, zevní strany stehna, třísla;
  • bolesti kolene, bérce, lýtka a kotníku;
  • bolesti paty, plosky, prstů nohy.

Bolest a ostatní příznaky způsobované spoušťovými body často imitují nebo se výraznou měrou podílí na obtížích spojených se strukturální poruchou pohybového aparátu. Jejich terapii lze uplatnit téměř u všech diagnóz a potíží týkajících se pohybového aparátu – bolesti hlavy a krční páteře, tinitus, sy. zmrzlého ramene (frozen shoulder), tenisový loket, sy. karpálního tunelu, bolesti bederní páteře (low back pain) včetně propagací na dolní končetinu, bolesti kyčelního i kolenního kloubu včetně artrózy, křeče lýtek, zánět Achillovy šlachy, bolestivá patní ostruha a mnoho dalších.

• Správná interpretace klinických příznaků.
  • Diagnostika založená na znalostech vlastností spoušťových bodů, zejména „zón přenesené bolesti“.
  • Přesná palpace myofasciálních změn.
  • Komplexní terapie zahrnující práci se svalem, fascií, CNS s návazností na autoterapii.

Mgr.Daniel Pejčoch

do kurzu: Terapie spoušťových bodů